Rustdag 10 Vezelay

11 oktober 2020 - Vézelay, Frankrijk

Vanmorgen met z'n vieren naar de kathedraal gegaan. Noortje was niet lekker te pas 🤢, dus die bleef in bed. De kathedraal staat echt bovenop de heuvel, dus we moeten even flink doorstappen 🥾. Wat een mooi gebouw en een schitterend beeldhouwwerk bij het portaal. Het is een soort van middeleeuws stripverhaal ( de meesten konden niet lezen en schrijven). Het stelt "het laatste oordeel" voor. In deze kathedraal liggen relikwieën van ste Madeleine ( Maria Magdalena). Al hoewel de meeste relikwieën in de 16e eeuw door de hugenoten waren verbrand. De kathedraal staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Vezelay is een soort van verzamelpunt voor pelgrims geweest. Om vanuit hier gezamenlijk verder te trekken. Ook heeft Vezelay het privilege dat men hier door gebed een vervangende aflaat ( vergeving van zonden en schuld) zou krijgen als men onderweg naar Santiago zou bezwijken. Ze kregen dan dezelfde genade als was de hele tocht volbracht. Dat was mooi voor de pelgrims, want de tocht was riskant 👀. We lopen achter de kathedraal langs want daar kun je echt heel ver wegkijken. En dan nog even een lekker crêpe-je eten. Ze gaan weer naar huis. We hebben het heel gezellig gehad en dikke knuffels 💕 gedeeld. Het is wel dik 9 uur rijden 🚗 😳. Ik zwaai ze uit, ga beetje luieren en voorbereiden voor morgen.

1. Erika:
    11 oktober 2020
    Hi Marga, wat leuk dat je gezin er was. Echt een opsteker. Ik kan er niet over uit welke prestatie je in je eentje aflegt. En ik geniet van je reisverhalen en historische achtergronden. Jij hebt echt een talent om te schrijven !! Heel levendig, grappig en boeiend informatief.
  2. Marga:
    O dank je ☺☺☺
  3. Dick van Leeuwen:
    11 oktober 2020
    Ge moak wa me, gij....:)
  4. Marga:
    O joa
  5. Pauline Kleinsmit-Looijen:
    Hoi Marga, mooi vervolg!
  6. Paulien:
    11 oktober 2020
    Prachtig mooi verhaal. 🚴🏻‍♀️Ze morgen vandaag heeft je kracht gegeven voor alle dagen die nog komen om door te fietsen naar almelo. The place to be.
  7. Marga:
    😄😄😄
  8. Liesbeth:
    11 oktober 2020
    Wat fijn voor je Marga dat jullie het gezellig hebben gehad en weer hebben kunnen knuffelen.
    😃 En wat een leuke foto van Huub, Merel, Noortje en Bram! 👌📸
    (Eigenlijk had jij er ook zelf ook bij op moeten staan 👀)
    Je maakt trouwens altijd prachtige foto’s! 👌📸
  9. Marga:
    😊😊😊😇😇
  10. Ton Fransssn:
    Hallo Marga,
    Wat mooi, de ontmoeting met Huub en de kinderen. Super ! En wat een mooie reis maak je. Krijg zelf ook weer zin om op de fiets te stappen. Kan me Vezelay van 10 jaar geleden samen met Hannie nog wel herinneren. Geweldig en knap dat je nog terug wilt fietsen naar Almelo, mocht je via de LF route in Kessel langs komen, je bent van harte welkom en zou je dan nog een slaapplek zoeken kan dat nog in ons BenB, want deze is dan nog niet overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
    Heel veel groet, en een mooi vervolg van jouw geweldige fietstocht.
    Ton Franssen
    Kessel.
  11. Marga:
    12 oktober 2020
    O als ik bij je mag overnachten, heel graag 😊😊😊. Ik app je wel wanneer ik daar ben, ok? Mooi is Vezelay. Wel een flinke trap omhoog 😅. Wat wordt je volgende tocht 😄?
  12. Marjan:
    12 oktober 2020
    Wat gezellig dat je kids en huub even langs kwamen en wat super knap dat door fietst, toppertje.
  13. Marga:
    😊😊😊
  14. Jannie en Piet:
    12 oktober 2020
    Marga, mooie foto's van de kathedraal en je gezin!! En je verhaal, niet te vergeten. Leuk al die info van jou!! Bon route!!🚲
  15. Marga:
    Dank jullie 😊😊😘