Dag 45 Nevers - Lurcy le bourg

9 oktober 2020 - Guérigny, Frankrijk

Vannacht goed geslapen in het klooster de St. Gildard. Na het ontbijt naar Bernadette Soubirous gegaan. Haar opmerkelijk geconserveerde lichaam ligt hier opgebaard in een glazen kist. Ik vind het ook wel een beetje eng 👀. Het valt me op dat ze helemaal niet zo groot is, kleine vrouw. Ik ben best wel onder de indruk eigenlijk .... Haar lichaam is drie keer opgegraven!!! Mede omdat het nog zo gaaf was, is ze zalig verklaard. Ik zou denken, lekker laten rusten 🤷‍♀️. En haar leven ....omdat er zoveel pelgrims naar Lourdes kwamen moest ze van de pastoor in het ziekenhuis werken. Daar groeide haar kloosterroeping en op 22-jarige leeftijd ging ze naar Nevers. Ze mocht aan haar medezusters haar verhaal alleen bij intrede doen. Er waren kerkelijke en wereldlijke hoogwaardigheidsbekleders die haar wilden zien en ondervragen. Ze was dan niet altijd even gehoorzaam (dat snap ik 😆).  Ze was hulpkosteres en ziekenverzorgster. Ze werd zelf ziek en overleed aan astma en een tumor in haar knie. Maar ze had nooit geklaagd..... In het klooster wonen nog vijf nonnen, maar die lopen dan wel in gewone kleding. Ik heb nog weer een kaarsje aangestoken .... voor alle lieve mooie mensen op de aardbol 🌍! Ga naar de souvenirwinkel en koop me toch een klein beeldje van Bernadette ❤. Normaal ben ik hier niet van 😆. De route gaat mooi over landweggetjes en bos. Ik hoef vandaag niet zo heel ver te fietsen. Bijna bij Premery, krijg ik toch een bui op mijn dak. Het is gelukkig motregen.  Ik word er niet zo heel nat van. Ik heb een slaapadres via Patricia, de contactpersoon van KWF. Zij heeft haar ouders wonen aan de route, ongeveer 40 kilometer na Nevers! Ik ben bij het adres aangekomen en wordt verwelkomt door Piet en Jannie met koffie met gebak. Dan kom ik erachter dat ik één dikke hand heb 😳?? Schrik ervan en heb gelijk mijn haarelastiekje teruggevonden dat ik vanmorgen kwijt was, zat strak om mijn pols 🙄😑🤪😂. Ik krijg echt super lekker eten, pompoensoep, aardappelschotel, gehaktbal, sla en snijboontjes 😋!!!

1. Mirjam:
    Mooi lief beeldje!
  2. Marga:
    10 oktober 2020
    Ja vond ik zelf ook. Is ook handgemaakt en beschilderd 😊
  3. Marieke Voskamp:
    10 oktober 2020
    Wat een leuk verhaal weer en wat een lieve mensen kom je weer tegen op je pad....... ben benieuwd wat je vandaag gaat besluiten maar wat je ook besluit je bent een topper!!
    Succes vandaag met je beslissing!
    Groetjes 👍😘
  6. Marga:
    😊😊😊
  7. Martin:
    10 oktober 2020
    Bijzonder verhaal van die Bernadette. wat leuk dat je bij die mensen mocht on erna chten zeg. Op naar het volgende adres!
  8. Marga:
    10 oktober 2020
    Ja apart verhaal he. Was bere gezellig bij piet en Jannie
  9. Patricia KWF:
    10 oktober 2020
    Super Marga! Heerlijk verwend door mijn ouders lees ik. Fijn! Ik vind het vet stoer van je, dit avontuur. Succes en tot mails.
  10. Marga:
    11 oktober 2020
    Ja, was echt super overnachting 🥰🥰🥰
  11. Elise en Marcel:
    10 oktober 2020
    Succes Marga, ook met je beslissing die je vandaag gaat maken. 💪🏻
    De tocht voortzetten, of einde avontuur.?
    We gaan het vanavond of morgen lezen hoop ik.
  12. Marga:
    Jazekers 😁😁
  13. Margreet:
    10 oktober 2020
    Nevers dat schiet al lekker op Je bent sterk zeg zo volhouden met die regen Echt top👍
  14. Marga:
    11 oktober 2020
    Ik heb nu niet veel regen meer 🙃. Hopelijk blijft dat zo.
  15. Monique Everlo- Meckelenkamp:
    10 oktober 2020
    Mooi al die verhalen die je meemaakt en deelt met ons...dat ga je nog missen als je weer thuis bent of misschien ook wel niet..😉🙂ben benieuwd wat je gaat beslissen..❤🙏
  16. Marga:
    😅😊😊