Dag 53 Givet -Hoei

19 oktober 2020 - Givet, Frankrijk

Givet ligt nog in de mist vanmorgen! Ik ga langs de boulangerie en daar staan de chouquettes (Franse gesuikerde soesjes) mij aan te kijken 😋. Ik kan ze alleen per tien stuks kopen, zegt de mevrouw achter de balie. Dusss....😁. En rechtsaf langs de Maas. Ik fiets Frankrijk uit en zie een Belgische vlag wapperen. Ik kom aan in Dinant. Dit herken ik. Vorig jaar doorheen gefietst met Huub en Bram & Luuk op weg naar Barcelona. Het laatste stuk Cluny - Barcelona moeten we nog fietsen, in 2026 is de afspraak 😏. In de grotten bij Dinant hebben ze menselijke resten aangetroffen. Het bewijs dat de maasvallei in de prehistorie al bewoont was. Om Dinant is ook heel vaak gevochten als ik de geschiedenis zo lees. In de 12 de eeuw was het beroep koperslager trendy, zinkerts werd aangevoerd via de Maas en er werd veel geld mee verdiend en dat bracht welvaart. In de 15e eeuw na een volksopstand lieten twee hoge pieten de stad stad plunderen en verwoesten en de gilde van koperslagers uitroeien. Twee aan twee geboeid werden ze in de Maas gegooid, op bevel van Karel de Stoute, .... verschrikkelijk 😪. De koperslagers die aan de slachting wisten te ontkomen, verspreidden zich en brachten hun kennis als nog naar andere steden. De zon 🌞 gaat schijnen als ik in Dinant ben, heerlijk. De route langs de Maas is weer mooi. In kom in Namen en krijg te maken met een obstakel. Het jaagpad loopt niet verder. Ze zijn bezig met het wegdek. Er is een noodbrug aangelegd. Ik moet mijn 40 kilo wegende fiets via zo'n banden geultje omhoog drukken. Gelukkig krijg ik assistentie van een aardige Belg. Maar goed dat ik dit obstakel kreeg, want ik zat aan de verkeerde kant van de Maas te fietsen 😆. Wel opletten, hè Marga ☝. Na Namen buigt de Maas af. Ik fiets over de kades van de havens, veel industrieterrein hier. Grote vrachtboten worden hier geladen en gelost. Ik kom aan in Hoei. Chambre d'hotes, waar ik slaap, heeft een bad. Na weer een lange dag van 86 km, ga ik hier even goed gebruik van maken 🛀😊.

1. Pauline Kleinsmit-Looijen:
    19 oktober 2020
    Prachtig! Wauw in België! Heerlijke koekjes! Wat een mooi eind gefietst! Prachtige plaatjes! Die zon erbij! Lekker! 🥳🥳
  2. Marga:
    😊😊
  3. Martin:
    19 oktober 2020
    Prachtige route en prachtige foto's weer Marga. Nog even door België en dan ben je alweer in Nederland.
  4. Marga:
    Ja ben er bijna😄
  5. Loes Scholten:
    20 oktober 2020
    België klinkt toch al wel heel dichtbij, waar je naar toe wilt.
    Zet me op, je bent er bijna, sterkte en geniet.
  6. Marga:
    Dank je,😀😀nog een eindsprint🚲
  7. Saskia:
    20 oktober 2020
    Goede morgen lieve Marga... wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt 😍
    Blijf het maar zeggen 😉
    Fijne dag en véél Liefs van hier 😘
    Dag 👋🏻
  8. Marga:
    😇😇😇🥰🥰
  9. Marieke Uilenreef:
    20 oktober 2020
    Wat een mooie foto's weer. Kom op, de laatste lootjes. Je bent er bijna!
  10. Marga:
    Ja kom eraan 😅😅
  11. Everdien Companje:
    20 oktober 2020
    Wat een prachtige foto's elke x weer! Je verhalen zijn leuk om te lezen! België.....bijna NL! Succes en geniet van de komende km's!
  12. Marga:
    Dank je Everdien 😊😊😊
  13. Paulien:
    20 oktober 2020
    Nog mooi even snel door België trappen en dan ben je weer veilig in het mooie Nederland . Mooi thuis. Geniet nog even van je laatste fiets kilometers
  14. Marga:
    😊😊😊😇😇
  15. Erika:
    20 oktober 2020
    idd wat een prachtig landschap ...en de koekjes zagen er ook lekker uit 😋
  16. Marga:
    Heel lekker 😄😄
  17. Martine:
    20 oktober 2020
    Wij genieten nog steeds van jouw verhalen...zullen ze straks missen. Mooie foto's 😍 Succes nog even met het laatste stuk.
  18. Marga:
    😇😇🥰🥰
  19. Wilma Raats:
    20 oktober 2020
    Wauw wat een mooie foto’s en wat een prachtige dag heb je weer gehad! Lekker slapen en succes met de laatste fietsdagen 👍
  20. Marga:
    Ja idd