Dag 52 Charleville-Mezieres-Givet

18 oktober 2020 - Givet, Frankrijk

Prachtig!!! Dat is het woord wat vandaag veel in mijn gedachten was 😃! De stad Charleville-Mezieres wordt wakker als ik vertrek. Het is zondag en redelijk rustig op straat. Ik zie wel veel hardlopers 🏃‍♀️🏃. Het gemeentehuis is een plaatje😍. Dat zou Almelo moeten hebben 😉! En op het plein staat een herdenkings monument voor de gevallenen van de eerste wereldoorlog, soldaat met een engel! Ook heel mooi 😇. Dan staat daar een man voor zijn dure sportieve auto ontzettend naar mijn fiets te staren?! Ik denk: "Prachtig, hè! Ik heb ook lekker een Porsche 🤣, mijn fietzie 😌❤!!!" En fiets snel weg, langs de Maas. Wat prachtig, wat prachtig! Mooie herfstkleuren 🍂🍁 in de bomen. Er zijn veel mensen aan het recreëren bij de Maas. Ze vissen🎣, hardlopen🏃‍♀️🏃, wandelen 🚶‍♂️🚶‍♀️of fietsen🚴‍♀️🚴‍♂️🚴. Het fietsen gaat als een speer, want ik ga stroomafwaarts. En er zijn bijna geen hellingen die ik moet bedwingen 😅. Gaat mooi, dus ik denk, tijd over, ga ik even bellen met een paar mensen 📞. Vandaag twee keer de ijsvogel gespot en ik kwam het vogeltje tegen op het info-bord. De 'Kingfisher' in het Engels. Op een gegeven moment denk ik: Goh, Givet ligt toch verder weg dan ik dacht 🥵! Dan ligt er een boom op de weg, net afgeknapt, pfiuwww , had hier ook niet eerder moeten zijn 🤔. Ik kom het zwijntje Woinic tegen op een rotonde. Woinic is het levenswerk van beeldhouwer en oud-metaalbewerker Eric Sléziak. Hij heeft een gigantisch everzwijn gemaakt van bijna tien meter hoog, veertien meter lang en vijf meter breed! Hiervoor was nodig 50 ton metaal, 6,5 ton soldeertin en  meer dan 12.000 uren arbeid. Maar dat gigantische everzwijn staat op de parkeerplaats van de A34 (de snelweg tussen Reims en Charleville-Mézières),  tien kilometer ten noorden van Rethel. Een geweldig voorbeeld van doorzettingsvermogen, ook een kenmerk van het everzwijn en een karaktereigenschap die de Ardenne bevolking juist zo typeert. Het everzwijn is het symbool van het departement Ardennes en een eerbetoon aan de metaalnijverheid. Poeh 🥵, ik kom aan bij het hotel  87 km op de teller! Maar tegenover het hotel is een Mac 🤗😋!

1. Toon Verbraak:
    18 oktober 2020
    Langs de Maas, dan heb je de heuvels wel gehad. Succes met de laatste etappes.
  2. Marga:
    Ja dat scheelt he🤗
  3. Dick van Leeuwen:
    18 oktober 2020
    Mooi! Ik heb jaren ijsvogels gefotografeerd vanuit een schuilhut. Bijzonder vogel, iedere keer weer als ik hem zie. Ik hoor ze vaak hier, eerder dan ik ze zie. Ze zitten hier veel in de linge....zelfs nog geen 500 meter van ons huis! Mooie voortzetting!
  4. Marga:
    19 oktober 2020
    Ik vind het ook een bijzonder vogeltje.
  5. Jeanine herlaar:
    Ha Marga,
    volgens mij heb je een paar mooie fietsdagen achter de rug. Je klinkt optimistisch en geniet volgens mij van al het moois op je route. mooie foto’s ; Poeh hé, die boom had je niet willen opvangen, oei!
    Als ik het kaartje bekijk ga je de laatste fietsdagen weg werken. Ik wens je goede en vooral droge dagen en heel veel succes voor de laatste etappes die komen gaan😘 toi toi toi lieve Marga!
  6. Marga:
    Dank je 🤗🤗🙂🙂
  7. Merel:
    18 oktober 2020
    Leuke blog weer mam! Hier in het bos is de herfst ook in volle gang.🍂 Wat grappig wij zijn Woinic🐗 op de weg naar jou ook tegen gekomen:) Succes morgen.
    Liefs,
    Merel
  8. Marga:
    Ja grappig he. Dit een een mini-woinic 😅
  9. Pauline Kleinsmit-Looijen:
    18 oktober 2020
    wauw idd prachtig!! je foto's zo mooi, de weerspiegeling in het water, de kleuren van de natuur! wat gaaf dat je in het gebied fietst van the kingfish. hier zag ik hem of haar aleen in de ochtend. maar wat ben je dicht bij de Belgische grens. vandaag de mac, wie weet morgen echte vlaams frieten! hmm krijg er zelf ook zin in! haha. voor morgen weer een mooie fietsdag! lieve groet uit Almelo.
  10. Marga:
    Bedabkt 🙂🙂🙂🤗
  11. Anne Meijer:
    18 oktober 2020
    Lieve Marga, je schrijft opnieuw een vrolijke blog 😄! Je fietst als de beste, je gaat als een speer. Dat komt vast omdat je de 'stal' ruikt 🏠. Slaap goed straks en een fijne dag morgen. Liefs vanuit de 🐑🐑 dijk
  12. Marga:
    De schapenstal 🤣🤣🤣
  13. Saskia:
    Weer een hele belevenis vandaag ... mooi hoor 😀 en hou dat Prachtig vast!!! 😇
    Zal je verhalen missen straks 😉
    Slaap lekker en voor morgen véél fiets plezier. Dag 😘
  14. Marga:
    Dank je 🙂🙋‍♀️
  15. Jannie en Piet:
    18 oktober 2020
    Wat een fijne fietstpaden, langs de Maas en mooie foto's weer!!
  16. Marga:
    19 oktober 2020
    Ja het is prachtig hier🙂
  17. Mirjam:
    19 oktober 2020
    Wat een eind weer! ( ik dacht dus dat het een rustdag was:niet echt)
    Volgens mij ruik je je stal.
    Succes vandaag maar weer!
  18. Marga:
    Ja moet nu naar huis😁😁😁
  19. Monique Lenters:
    19 oktober 2020
    Hoi Marga, wat fijn dat je weer zo’n lekkere (🍔🍟) dag hebt gehad op de fiets! Ik ga over een week jouw leuke weetjes echt missen.☺️ Veel fiets plezier vandaag!!🤗
  20. Marga:
    😊😄😄😄
  21. Tony Lichtenberg:
    19 oktober 2020
    Zou de bever je de weg versperd hebben met een boom?😀
  22. Marga:
    Wie weet 😄😄😄😄